از مقام قرب به زمین فرود آمد. بار سوم زمانی بود که رسول خدا ص به پیامبری مبعوث گردید و چهارمین بار هم وقتی بود که سوره حمد نازل شد.[1]
«بسم الله الرحمن الرحیم»
رفع اندوه و حاجت با بسم الله الرحمن الرحیم رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَن حَزَنَهُ أمرٌ تَعاطاهُ فَقالَ: بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ ...»؛ هر كس اندوهى بدو برسد و از روى اخلاص و با توجّه قلبى به خدا، بگوید: «بسم اللّه الرحمن الرحیم»، از دو حال خارج نمىشود: یا در همین دنیا به حاجتش مىرسد و یا نزد پروردگارش به حساب مىآید و در نزد او ذخیره مىگردد. و البتّه آنچه نزد خداست، براى اهل ایمان، بهتر و ماندگارتر است.[3]
«اهدنا الصراط المستقیم»
دو چهره صراط
امام صادق علیه السلام درباره معناى صراط فرمود: «هُو الطَّریقُ إلى مَعرِفَةِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ، و هُما صِراطانِ: صِراطٌ فی الدُّنیا و صِراطٌ فی الآخِرَة ...»؛ آن، راه شناخت خداوند عزّ و جلّ است، و دو صراط وجود دارد: صراطى در دنیاست و صراطى در آخرت. صراط دنیا همان امامى است كه اطاعتش واجب است. هر كه در دنیا او را بشناسد و از راهنمایی هایش پیروى كند از صراط آخرت كه پلى است بر روى دوزخ، بگذرد و هر کس در دنیا او را نشناخت گامهایش بر صراط اخروی لغزیده و به جهنم سقوط خواهد کرد.[4]
توضیح:
منظور از دو صراط، وجود دو راه جدای از هم نیست؛ بلکه منظور وجود دو چهره برای آن است که در دنیا به صورت امام هدایت است و در آخرت معبری برای رسیدن به بهشت.
«در پایان سوره حمد»
امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب خود(جمیل) فرمود: «إِذَا كُنْتَ خَلْفَ إِمَامٍ فَقَرَأَ الْحَمْدَ، وَ فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهَا، فَقُلْ أَنْتَ: الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ، وَ لَاتَقُلْ: آمِین»؛در نماز جماعت بعد از آنکه امام حمد را به تمام کرد؛ تو «آمین» نگو، بگو «الحمد لله رب العامین»[6]
از سیره عبادی امام رضا علیه السلام آمده است که آن حضرت پس از اتمام سوره حمد می فرمود: «الحمد لله رب العالمین»[7]
«إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ» 20/ بقره
حل یک شبهه معروف
از امیرالمومنین علیه السلام سوال شد: «هَلْ یَقْدِرُ رَبُّكَ أَنْ یُدْخِلَ الدُّنْیَا فِی بَیْضَة؟»؛آیا پروردگار تو مىتواند دنیا را در داخل تخم مرغى جاى دهد بی آنکه دنیا کوچک و یا تخم مرغ بزرگ شود؟ حضرت در پاسخ فرمود: نسبت عجز به خداوند تبارك و تعالى نمىتوان داد، اما آنچه از من پرسیدى شدنى نیست.[8]
توضیح:
این خواسته در واقع یک تناقض است ؛ تخم مرغ در عین حال که کوچک است به اندازه دنیا بزرگ هم باشد تا گنجایش آن را داشته باشد. و چون این یک فرض محال است اصلا شیئ نیست تا قدرت خداوند به آن تعلق بگیرد.
«یَا أَیهُّا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكُم» 21/ بقره
برترین عبادتها
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءاً أَفْضَلُهَا طَلَبُ الْحَلَال»؛ عبادت، هفتاد بخش دارد که برترینِ آن، به دنبال حلال بودن است.[9]
عابدترین مردم
امام زین العابدین علیه السلام فرمود: «مَنْ عَمِلَ بِمَا افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ أَعْبَدِ النَّاس»؛ عابدترین مردم کسی است که هر آنچه خدا به او امر کرده است به جا آورد.[10]
توضیح:
بنابراین فرمایش عابدترین مردم کسی نیست که بیشتر نماز می خواند و یا روزه می گیرد بلکه عابدترین مردم کسی است که واجبی از او ترک نشود و حرامی هم از او سر نزند.
«أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُم» 44/ بقره
عاقبت(باطن) گویندگان بی عمل
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَرَرْتُ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی عَلَى أُنَاسٍ تُقْرَضُ شِفَاهُهُمْ بِمَقَارِیضَ مِنْ نَارٍ فَقُلْتُ مَنْ هَۆُلَاءِ یَا جَبْرَئِیل؟ ...»؛ شب معراج به مردمى برخوردم كه لبهاى آنان را با قیچىهایى از آتش مىبُریدند. گفتم: جبرئیل! اینان چه كسانىاند؟ گفت: سخنورانى دنیا پرستاند كه مردم را به نیكوكارى فرمان مىدهند، امّا خودشان را از یاد بردهاند، در حالى كه قرآن مىخوانند. آیا نمىاندیشند؟[11]
پُرحسرتترینِ مردم در روز قیامت
امام صادق علیه السلام فرمود: «إِنَّ مِنْ أَعْظَمِ النَّاسِ حَسْرَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَى غَیْرِهِ»؛ در روز قیامت، پُرحسرتترینِ مردم، كسى است که از کار خوبی تعریف کرده؛ اما خود بر خلاف آن عمل کند.[12]
« وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة » 45/ بقره
یاری جُستن از نماز
امام صادق علیه السلام فرمود: «كان عَلیٌّ علیهالسلام إذا هالَهُ شَیءٌ فَزِعَ إلَى الصَّلاةِ، ثُمَّ تَلا هذِهِ الآیَةَ: واستَعینوا بِالصَّبرِ والصَّلاةِ»؛ على علیهالسلام هرگاه از چیزى بیمناك مىگردید، از نماز كمك مىجست و سپس این آیه را تلاوت مىكرد: «و از شكیبایى و نماز یارى جویید».[13]
یاری جُستن از روزه
امام صادق علیه السلام فرمود: «إِذَا نَزَلَت بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ وَ الشَّدِیدَةُ فَلْیَصُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ یَعْنِی الصِّیَام»؛ هرگاه بلا و سختى دامنگیر كسى شد، روزه بگیرد؛ زیرا خداوند عزّ و جلّ مىفرماید: «و از صبر مدَد بگیرید»؛ یعنى از روزه.
توضیح:
روزه یکی از برترین و بارزترین مصادیق صبر است که در در روایت به عنوان تفسیر صبر به آن اشاره شده است. علامه طباطبایی ره در این باره می نویسد: تفسیر صبر بروزه، از باب جرى یعنى تطبیق كلى بر مصداق است.[14]
چون روایات فراوان است و مجال اندک پس برای این جزء به همین مقدار اکتفا می کنیم تا فرصت و توفیقی دیگر.
پی نوشت ها :
1. خصال، 1/263
2. کافی، 2/623
3. توحید، 232
4. معانی الاخبار، 32
5. معانی الاخبار، 36
6. کافی، 3/313
7. عیون أخبار الرضا علیه السلام، 2/183
8. توحید، 130
9. کافی 5/78
10. کافی 2/84
11. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، 1/215
12. کافی، 2/300
13. کافی، 3/480
14. المیزان، 1/153 منبع: تبیان
آخرین ارسال های انجمن
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
چگونه با جادو مقابله کنیم؟ | 0 | 1359 | mazad007 |