از واضحات است كه ترك معصیت در اعتقاد و عمل بى نیاز مى كند از غیر آن؛ یعنى غیر محتاج است به آن، و او محتاجِ غیر نیست، بلكه مولِّد حسنات و دافع سیّئات است: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالاْنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ. یعنى عبودیّتِ تركِ معصیت در عقیده و عمل .
بعضى گمان مى كنند كه ما از ترك معصیت عبور كرده ایم!! غافلند از اینكه معصیت، اختصاص به كبائر معروفه ندارد، بلكه اصرار بر صغائر هم كبیره است؛ مثلاً نگاه تند به مطیع براى تخویف، إیذاءِ مُحرَّم است؛ و تبسّم به عاصى براى تشویق، اعانت بر معصیت است .
محاسن اخلاقِ شرعیّه و مفاسد اخلاق شرعیّه در كتب و رسائل عملیّه متبیّن شده اند.
دورى از علماء و صلحا سبب مى شود كه سارقینِ دین فرصت را غنیمت بشمارند و ایمان و اهلش را بخرند به ثمنهاى بَخْس و غیرمبارك، همه اینها مجرّب و دیده شده است.
از خدا مى خواهیم كه عیدى ما را در اعیاد شریفه اسلام و ایمان، موفقیّتِ به عزم راسخِ ثابتِ دائم بر ترك معصیت قرار بدهد كه مفتاح سعادت دنیویّه و اُخرویّه است، تا اینكه ملكه بشود ترك معصیت؛ و معصیت براى صاحب ملكه ، به منزله زهر خوردن براى تشنه است یا میته خوردن براى گرسنه است.
البتّه اگر این راه تا آخر مشكل بود و به سهولت و رغبت منتهى نمى شد، مورد تكلیف و ترغیب و تشویق از خالق قادر مهربان نمى شد./مرحوم آیت الله بهجت، منبع
آخرین ارسال های انجمن
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
چگونه با جادو مقابله کنیم؟ | 0 | 1359 | mazad007 |